Wednesday, November 5, 2008

TIP LANGSING





Di bawah ini adalah tip langsing tanpa susah berdiet

* SARAPAN - bekalan makanan waktu pagi adalah sumber tenaga sepanjang hari.Jangan takut untuka ambik sedikit makanan berat waktu sarapan kerana ia akan mengelakkan anda dari mengambil makan tengahari dengan banyak.Bersarapan tidak akan menggemukkan, malah tenaga yang dibekalkan akan membantu membakar kalori.

* AIR PUTIH - 8 gelas sehari.Ianya melancarkan sistem tubuh badan, membekalkan kesegaran dan menyamankan tubuh.

* TEH - tinggalkan tabiat suka minuman berkarbonat kerana ia tinggi kandungan gula.Pilihlah teh kerana ia membakar lemak dan kaya anti oksidan yang melindungi tubuh dari kanser.



* SENAMAN RINGKAS - bersenam tidak semestinya berjoging atau ke taman rekreasi atau gim.Sewaktu di pejabat juga anda boleh bersenam. Pilihlah untuk menaiki tangga berbanding lif dan selalulah mengangkat barang-barang sendiri sebagai aktiviti mengeluarkan peluh.Buat juga sedikit regangan untuk mengelakkan keletihan.


* SAYURAN - banyakkan makan makanan yang kaya serat seperti sayur dan buah.Ia amat baik untuk sistem perkumuhan dan membantu mengikat lemak dan kolesterol berlebihan yang tidak diperlukan tubuh.

* ELAK LAPAR - diet tidak semestinya mengikat perut anda dari makanan kegemaran anda.Ubah cara pemakanan dengan makan kerap dan teratur tapi dalam kuantiti yang sedikit. Elak perut dari lapar yang melampau kerana ini akan mendorong anda untuk makan banyak.


Sumber:Majalah Keluarga Harmoni 2007

No comments: