Monday, November 17, 2008





MEMAHAMI LELAKI


· Tidak kompleks
Mereka lebih berterus terang berbanding wanita yang suka berkias apabila hendak menyatakan sesuatu.Mereka tidak sukakan benda yang remeh-temeh.Mereka hanya inginkan pasangan menjaga makan minum, mengemas rumah dan menjaga dirinya.


· Bahasa lelaki berbeza
Mereka sukar meluahkan rasa hati, lebih kepada tindakan atau tingkah laku sahaja contohnya untuk menyatakan kasih sayang.

· Lelaki tidak suka dkritik
Jangan kritik mereka sekiranya anda tidak bersedia untuk bertikam lidah dengan mereka. Cara terbaik untuk mengkritik mereka adalah melalui gurauan dan ada baiknya diikuti sedikit pujian. Mereka tidak gemar dkritik tambah-tambah lagi jika yang mengkritik itu wanita.


· Pentingkan Kejujuran
Sama seperti wanita lelaki juga pntingkan kejujuran. Dalam perhubungan mereka tidak suka anda menceritakn perihal yang buruk atau yang bukan-bukan tentangnya.


· Perlukan sokongan
Seandainya dia menyatakan masalahnya, dengarkanlah masalahnya dengan penuh perhatian. Beikan kata-kata perangsang.

· Tidak suka dipaksa
Jngan sesekali memaksa mereka untuk melakukan benda yang tidak mereka sukai. Apabila didesak dikhuatiri mereka akan mengeluarkan kata-kata yang tidak anda sukai, nanti anda juga yang makan hati.Adalah lebih baik anda menyiasat atau memeriksa melalui gerak geri dan tingkah laku mereka sekiranya anda mahukan juga penjelasan.


· Perahsia
Mereka sukar menceritakan pekara peribadi kepada orang lain dan sukar menjadi mesra secara verbal seperti wanita.Untuk menjadi demikian mereka memerlukan kekuatan dan keberanian yang maksima.


· Suka berdiam diri
Wanita berupaya untuk berbicara tentang sesuatu yang sensitive dan menduka citakan sebagai suatu cara untuk berhadapan dengan realiti. Berbeza dengan lelaki, mereka lebih senang untuk berdiam diri. Begitu juga waktu bertengkar, lelaki lebih suka berdiam diri daripada memanjangkan pertengkaran dengan berkata-kata.


sumber: majalah Keluarga Harmoni (JUN 2006)

No comments: