Sunday, January 18, 2009

PERSEDIAAN MENJADI BAPA
Anda ingat suami tidak teruja untuk menimang anak…mereka juga sama seperti anda tidak sabar jadi ayah, bapa, abah…papa,daddy, abi,nyian…dsb..

berikut adalah tip persediaan bagi bakal-bakal lelaki yang akan bergelar bapa.

Belajar Dukung Bayi
Buang perasaan takut untuk mengendong bayi kerana bimbang anda akan mencederakannya.Minta bantuan ibubapa anda atau bidan, kerana sebaik sahaja bayi dilahirkan bagi yang muslim anda perlu mengazan/atau mengiqamatkan bayi anda.

Bersikap Positif dan sentiasa beri sokongan moral pada isteri.
Wanita yang baru bergelar ibu biasanya akan mudah menjadi sensitif dan emosinya tidak menentu, jadi anda harus bersedia.Apa yang anda perlu lakukan ialah bersabar, memahami dan membantu mereka dikala bayi membuat karenah dan si isteri sudah tidak menang tangan melayannya.isteri baru bersalin juga perlukan rehat secukupnya untuk kembali sembuh.

Beri galakan supaya Isteri menyusui bayi
Ada sesetengah wanita yang enggan member susu badan kepada bayi jadi anda perlu member dorongan agar mereka menyusukan bayi dengan susu badan kerana ia baik untuk bayi dan isteri. Menyusukan bayi sendiri dapat mengelakkan kanser ovary, melangsingkan badan dan menjadikan bayi kuat antibodinya.

Belajar uruskan bayi
Belajar menukar lampin bayi, memndikan mereka dan melayan karenah mereka sekali sekali sekala.ianya penting sekiranya isteri tidak sihat atau masih lemah.Dengan cara ini anda tidak panik sekiranya isteri tiada di sisi atau bila isteri masuk kerja semula dan ada urusan anda boleh lakukan sendiri dengan yakin.

Belajar menerima orang baru
Lelaki yang baru bergelar bapa juga tidak terlepas dari tekanan.hidupa serta merta berubah kerana tidur anda tidak lagi lena.bayi akan kerap terjaga di tengah malam kerana mahukan susu.Kawal emosi apabila isteri lebih menumpukan kepada bayi lebih dari anda.fahamilah bahawa bayi anda baru lahir dan perlukan lebih perhatian. Dan jangan sesekali menjauhkan diri dari mereka kerana berasa rimas. Sedari akan tanggungjawab anda dan Insya Allah segalanya menjadi mudah.

Elakkan merokok

Walaupun anda seorang perokok dan belum dapat berubah,tapi jangan sesekali meroko di depan bayi atau hamper dengan mereka.Asap rokok boleh menjejaskan bayi mahupun insa n-insan di sekeliling anda. Jika boleh, cepatlah berhenti dari tabiat itu.

No comments: