Sunday, January 4, 2009


PANDUAN TURUNKAN PANAS BADAN ANAK

Sebagai ibu bapa kita perlu memberikan perhatian yang lebih sekiranya anak diserang demam panas. Suhu badan yang tinggi ini perlu diturunkan segera dengan pelbagai cara antaranya:

* beri anak makan ubat ikut masa yang ditetapkan.

* tanggalkan pakaian anak, jangan pakaikan anak pakaian tebal / stoking apabila demam panas.

* ambil air dan lapkan ke badan anak.ulangi lap badan lebih kerap jika panas masih tinggi terutamanya di bahagian ketiak mereka.

* pasang alat pendingin udara atau kipas dengan suhu sederhana supaya wap panas keluar

* Berikan mereka banyak minum air putih untuk menstabilkan suhu badan dan memberi mereka tenaga.

* galakkan mereka mandi dengan air suam.

KOMPLIKASI DEMAM

- Otak kanak-kanak yang belum matang boleh menyebabkan ia mudah tercedera dan boleh menjejaskan tumbesaran.

- tempoh demam yang dihidapi seseorang banyak bergantung kepada punca.

- bagi demam, selsema atau lebih dikenali sebagai demam biasa , bagi kebanyakan individu, tempoh demam tidak lebih daripada antara 3-4 hari.

- sekiranya demam melebihi dari tempoh itu, pesakit dinasihatkan supaya berjumpa doktor.

4 comments:

Unknown said...

waa...ni yang aku cari2..risau ku c danish ba..aku x tau dia demam ka ndak..kejap panas bdnnya kejap tidak hihi aku bawa p klinik ba, tu doc ckp, badannya panas..tp danish x tunjuk pun macam demam..telampau aktif ba..doc tu pun heran hahhahah

noy said...

ye ke za?c danish kn hero kuat bdn.biasanya klu dmam biasa mrka kurg mrengek.klu dmdm pns jak.kdg2 xmo mkn.myusu pun klu da tlmpau pns bdn bole muntah.bg mnum air putih ja time gtu.aleeya pnh mcm tu.tp cpt2 bwa g klinik dia bg ubat sumbat, cpt jg turun pns.mmg tips bgni bguna sgt diikuti..syukurla ank2 kita shat.

Unknown said...

noy, tahniah dpt jadi cikgu...hihi ndak sangka kan..lama suda ko tunggu..tu la nikmatnya kesabaran kita kik kik

noy said...

alhamdulillah za syukur sgt2.aku pun mmg mo sgt jd cikgu.xda apply lain yg spa aku ada pggil intervew bln 10 tu aku sggup xmo p...aku msh ingt ckp bapa ko time aku g rmh ko dlu, ada jg tu dpt keja dia ckp kan...take care za.esok aku mdftr.jd jrg2le dpt msuk blog.tp aku akn cr2 masa jg ni.