Friday, October 31, 2008

MAKANAN APA YANG SESUAI UNTUK BAYI?


6-12 bulan

Selain dari susu anda perlu memberikan makanan pejal untuk bayi anda bagi meyokong perkembangan dan tumbesaran yang sihat.

Tekstur makanan:

-bagi mereka puri ( ubi kentang yang direbus dan dijadikan puri) yang separuh cair atau bubur nasi yang halus.
-jangan tambah perisa ( garam dan sebagainya) kerana bahan perisa akan merosakkan ginjal bayi yang masih muda.mereka tidak akan keberatan memakan makanan yang tawar kerana mereka belum pernah merasa makanan.
-usia 7-8 bulan, makanan boleh dikisar atau dilumatkan kepada tekstur yang lebih kasar sedikit. Anda boleh tambahkan ayam dan daging dalam makanan mereka(kisar).tapi perkenalkan satu persatu dalam tempoh seminggu.boleh juga tambah bilis dan sayur seperti lobak yang dikisar ke dalam bubur
-usia 8-9 bulan, perkenalkan bayi kepada makanan yang berbentuk ketulan.Potong makanan mereka menjadi kepingan-kepingan kecil dan bukan lagi mengisarnya (buah yang di buang kulit seperti epal atau pear, atau ayam). Beri mereka banyak makanan jejari agar mereka mahir untuk memasukkan makanan ke dalam mulut dan memegang dengan baik.boleh juga beri mereka biskut bayi (rusk).
-usia 10-12 bulan, bayi boleh memakan semua jenis makanan yang dimakan keluarga asalkan bukan makanan ringan dan yang manis.Berikan mereka makanan yang berkhasiat saja.Potong kepada saiz yang boleh digigit.seperti roti bakar, tauhu goreng, sup daan buah- buahan.



13-18 bulan
Pada waktu ini si manja telah pun mempunyai beberapa batang gigi dan boleh mengunyah dengan baik. Dia boleh makan bersama dengan keluarga dan apa yang perlu anda buat ialah asingkan masakan untuknya sebelum menambah perisa (aji nomoto).garam boleh dalam kuantiti yang sedikit saja.

Untuk makanan yang sihat anda harus mempelbagaikan makanan untuknya daripada kumpulan makanan dalam pyramid makanan setiap hari.
Contohnya; makanan yang mengandungi karbohidrat-nasi, mee hoon sup, roti bakar yang di spu marjerin atau jem .makanan yang mengandungi protein-ikan, telur dan ayam. Buah-buahan dan syur-sayuran yang membekalkan pelbagai jenis vitamin dan zat galian yang dapat memberikan mereka daya tahan badan yang baik seperti; betik, tembikai, pisang,bayam,tomato,sawi, brokoli.


19-24 bulan

Kanak pada usia ini sudah pandai berjalan dan memerlukan banyak tenaga. Jadi anda perlu memberikan lebih banyak makanan yang berasaskan karbohidrat seperti nasi, dan mee. Sayur dan buah juga perlu dimasukkan dalam hidangan mereka setiap hari. Kerana makanan ini kaya serat dan zat galian penting untuk merka.
Susu masih antara menu penting bagi mereka kerana ia kaya kalsium yang membantu dalam pembentukkan tulang dan gigi yang sihat dan kuat.

2-6 tahun

Kanak-kanak di usia ini sangat aktif dan lasak. Mereka mudah terjatuh semasa berlari, bermain ataupun berjalan. Penting untuk anda menyediakan makanan yang seimbang dan berkhasiat agar anak anda cepat sembuh dari kecederaan.

Makanan yang kaya protein, vitamin A, C, E dan zink perlu untuk system pertahanan tubuh yang kuat. Anda digalakkan agar buah-buah dimakan sebaik sahaja dipotong. Begitu juga dengan sayuran, pastikan anda membasuhnya dengan sempurna dan masaklah segera slepas dipotong. Jangan sediakan sayuran lebih awal sebelum dimasak.Ini akan menghilangkan vitamin yang ada di dalamnya.



Sumber: majalah Pa&Ma keluaran September 2005

4 comments:

Unknown said...

waaa noi...ni yang aku cari2 hihihi thanks a lot.. mo ready2 suda bagi mknn c danish..

noy said...

mmg khas utk ko 2 kiza cyg..tringat mst ko tcari2 artikel bgni.aku fhm 2, dlu aku pun jauh dr fmily dan sndri bsrkn aleeya.jadinya buku , dktor dan skit2 tnya mak dan kluarga jd panduan.alhamdulillah aleeya sht brt bdn ok dan sht.InsyaAllah

Unknown said...

ya la...payah juga jaga c danish sorg2..ko tau la..c alis kan jauh..ssh ba dia mo selalu balik..kena byk sabar ja la ni..sekarang ni lagi problem teda urg jaga c danish time aku kerja..terpaksa minta kesian sama kak ipar d sepanggar..jauh lagi tu..tp ndak apa la..berkorban ckit kan? hihihi

noy said...

ttg tips jgn ko risau pas nia kn ada lg myusul.aku kmpul bhn dr mjlh yg aku smpan.sabar ja ko za ye.mudah2n 1 day kmu ble tggal bsma spt fmily.nnt danish besar skit ble msuk tabika kt kemas d bwh opis mu kan.ble tgo dia time rehat...pgorbanan mmg phit tp akn ada manisnya dphujung.